تحریف های عاشورا(۱)

نهضت عاشورایى امام حسین‏«ع‏»،با انگیزه امر به معروف و نهى از منکر و براى نجات‏اسلام و مبارزه با طغیان بود.اهداف و آرمانهاى مقدس،چهره‏هاى متعالى و درخشان وانگیزه‏هایى اجتماعى و سیاسى داشت.آن همه تشویق براى گریه بر سید الشهدا وعزادارى براى سید مظلومان نیز،براى زنده نگهداشتن این مکتب جهاد و شهادت و حفظ‏ارزشها بود.متاسفانه در طول تاریخ،تحریفهایى چه در انگیزه‏ها و اهداف،چه درچهره‏هاى حماسه‏ساز و چه در برنامه‏هاى مربوط به عاشورا انجام شد.

تحریفهاى عاشورا،برخى به‏«محتوا»بر مى‏گردد،برخى به‏«شکل‏»و برخى به‏«افراد».

کتابهایى که به عنوان مقتل نوشته شد و روضه‏هایى که براى عاشورا گفته و خوانده شد، گاهى چون با انگیزه گریاندن مستمعین بود،آمیخته به مطالب ضعیف،غیر مستند و احیانادروغ گشت.علاقه‏اى که به چهره‏هاى عاشورایى وجود داشت،سبب شد در حوادث آن‏حماسه،غلوها و مبالغه‏هایى نقل شود که غیر عقلى و باور نکردنى است.آمار و ارقام‏کشته‏ها و برخى حوادثى که بظاهر غم‏انگیز و سوزناک بود،بر اصل واقعه افزوده شد.

انگیزه آن حماسه اجتماعى و خونین نیز،گاهى تا حد«کشته شدن براى شفاعت ازگنهکاران امت‏»تنزل یافت.نوع برخوردهاى امام حسین‏«ع‏»،زینب و امام سجاد«ع‏»وکودکان و اهل بیت، گاهى به صورت عجز و لابه و ذلت و حقارت در برابر فاسقانى چون‏یزید و عمر سعد و ابن زیاد و شمر و...در آمد و خواسته بزرگ امام در این میدان حماسه،که رد بیعت با حکومت جور بود، به درخواست جرعه‏اى آب براى لب عطشان خویش یاگلوى خشک على اصغر در آمد.

در روضه‏هایى که خوانده مى‏شد و تعزیه‏هایى که برپا مى‏گشت و شعرها و نوحه‏هایى‏که سروده و اجرا مى‏شد،از زینب و امام سجاد و مسلم بن عقیل و سکینه و...چهره‏هایى‏ارائه گشت که با روح بلند و عزتمند و بزرگوار آن خاندان شرف و کرامت،ناسازگار بود.

حتى خصومت دیرین امویان با اساس دین و وحى و نبوت،به دشمنى شخصى‏حسین‏«ع‏»و یزید تبدیل شد.رسالت‏یارى رساندن به جبهه گسترده حسینى در طول‏تاریخ،تنها به سطح گریستن بر تشنگى و مظلومیت آل عبا پایین آمد و بیش از روضه‏فکر امام حسین‏«ع‏»،روضه جسم پاره پاره او و بیش از پیام خونین سید الشهدا،حلقوم‏بریده ابا عبد الله مطرح شد.حتى مبارزه دشمنان با اصل اقامه عزا براى سالار شهیدان(که‏بى‏ثمر بود)تبدیل شد به آزادى مراسم و ترویج‏شعائر،ولى همراه با مسخ حقیقت عاشوراو فلسفه قیام کربلا،که اینگونه برنامه‏ها،هیچ تعارضى با سلطه ستم و فسق نداشته باشد واین بزرگترین تحریف محتوایى عاشورا بود.در حالى که در تاریخ شیعه،قیام توابین،پس‏از گریه بر مزار شهداى کربلا و یاد مظلومیت امام حسین‏«ع‏»شکل گرفت و شیعیان درسرزمین کربلا و با الهام از عاشورا،به رهبرى سلیمان بن صرد،قیامى را شکل وسازماندهى دادند.و عاشورا،تکلیف‏آور براى هر مسلمان بود،نه آنکه امام،یک وظیفه‏خاص و دستور خصوصى داشته باشد.


مطلب ارسالی آقا رضا  

پرده چون ماه من از چهره تابنده گشود
                                           ماه رویان جهان را ز دل آرام ربود
همچو یوسف چو قدم بر سر بازار نهاد
                                           ماه مجلس شد و بر رونق بازار فزود
 پیش پیکان بلا سینه سپر ساخت ولی
                                           پیش دشمن سر تسلیم نیاورد فرود
خسروا خسته دلان را به نگاهی بنواز
                                           که بود عاشق مسکین به نگاهی خشنود
دکتر رسا خراسانی


بریم اطاق فرمان

  

 
  

نظرات 5 + ارسال نظر

سلام دوست خوبم.....زیبا بود....از حسین گفتی...از عاشورا..از غم...یا حسین غم تو دارد این جهان یا حسین غم تو دارد این زمان...یا حسین.......اپدیت کردم....سبز باشید و بارانی...بدرود

الهه 1382,12,09 ساعت 14:38 http://elahe23.blogsky.com

سلام احمد جان ‏
ممنون از راهنمایی که کردی ولی اینجانب یه خرده کم استعداد تشریف داشتن یعنی راستشا بخوای تقصیر این ‏آقایی مگه حواس میزاره...ولی خب یه خرده سخته دیگه آخه من که مثل شما وارد نیستم استاد...موفق باشی ‏استاد....الهه

رضا 1382,12,09 ساعت 15:29

درباره مقام حضرت عباس (ع): در کتاب مفاتیح الجنان از قول پیامب گرامی اسلام (ص) نقل میشود : سلمان فارسی تمام ده درجه ایمان را داشت -- سامان علم مرگ و بلاها را داشت طوری ایمان سلمان بالا بود که پیامبر (ص) برای او جلسات خصوصی می گذاشت در بین صحابه کسی به درجه سلمان نرسید ( تا اینجا را داشته باشید) . شخصی نزد امام صادق(ع)آمد و پرسید: ای پسر رسول خدا مقام سلمان بالاتر است یا مقام عموی شما حضرت عباس (ع). امام صادق (ع) با حالت تعجب و ناراحتی به آن شخص نگاه کرد و فرمودند: لو شاء عمی العباس لجعل الخلق سلمانا یعنی: اگر عباس من یک نظر کند تمام خلق سلمان می کند .حالا می خواهم بگویم عباس جان مولا جان تو را به حق اسارت عمه ات زینب قسمت می دهم میشه به ما گدا های در خونت یکی از همین نگاه ها بکنی .

مینا 1382,12,09 ساعت 20:35 http://mina123.blogsky.com

سلام
خوبید؟
ممنونم از لطفتون و پیغام گرمتون...
پاینده باشید...

سلام ... در ابتدا ایام سوگواری آقا امام حسین (ع) را تسلیت می گویم ... ببخشید که یه خورده دیر جواب پیغامتون را دادم .. اکانتم مشکل داره و وبلاگها را بد باز می کنه .. بگذریم ... من عقیده ام را گفتم ... نباید مسائل جامعه و... را با دین قاطی کرد ... دین راه را برای ما روشن کرده و روشنگر راه ما است ... من بزودی و در اسرع وقت شما را لینک می کنم .. شما هم منو ... بازم پیش ما بیا ... خدا نگهدارتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد