فلسفه آیین نوروز

با عرض تبریک سال نو و آرزوی سالی پر از موفقیت و شادکامی برای همه شما دوستان گرامی

سر آغاز جشن ِ نوروز، روز نخست ماه فروردین (روز اورمزد) است و چون برخلاف سایر جشن‌ها برابری نام ماه و روز را به دوش نمی‌کشد ، بر سایر جشن‌ها‌ی ایران باستان برتری دارد.
در مورد پیدایی این جشن افسانه‌های بسیار است ، اما آنچه به آن جنبه‌ی راز وارگی می‌بخشد ، آیین‌های بسیاری است که روزهای قبل و بعد از آن انجام می‌گیرد.
اگر نوروز همیشه و در همه جا با هیجان و آشفتگی و درهم ریختگی آغاز می‌شود ، حیرت انگیز نیست چرا که بی‌نظمی یکی از مظاهر آن است. ایرانیان باستان ، نا آرامی را ریشه‌ی آرامش و پریشانی را اساس سامان می‌دانستند و چه بسا که در پاره‌ای از مراسم نوروزی ، آن‌ها را به عمد بوجود می‌آوردند ، چنان که در رسم باز گشت ِ مردگان (از 26 اسفند تا 5 فروردین) چون عقیده داشتند که فروهر‌ها یا ارواح درگذشتگان باز می‌گردند ، افرادی با صورتک‌های سیاه برای تمثیل در کوچه و بازار به آمد و رفت می‌پرداختند و بدینگونه فاصله‌ی میان مرگ و زندگی و هست و نیست را در هم می‌ریختند و قانون و نظم یک ساله را محو می‌کردند. باز مانده‌ی این رسم ، آمدن حاجی فیروز یا آتش افروز بود که تا چند سال پیش نیز ادامه داشت.
از دیگر آشفتگی‌های ساختگی ، رسم میر نوروزی ، یعنی جا به جا شدن ارباب و بنده بود. در این رسم به قصد تفریح کسی را از طبقه‌های پایین برای چند روز یا چند ساعت به سلطانی بر می‌گزیدند و سلطان موقت بر طبق قواعدی  اگر فرمان‌های بیجا صادر می‌کرد ، از مقام امیری بر کنار می‌شد. حافظ نیز در یکی از غزلیاتش به حکومت ناپایدار میر نوروزی گوشه‌ی چشمی دارد:

سخن در پرده می‌گویم ، چو گل از غنچه بیرون‌ای
که بیش از چند روزی نیست حکم میر نوروزی.

خانه تکانی هم به این نکته اشاره دارد ؛ نخست درهم ریختگی ، سپس نظم و نظافت. تمام خانه برای نظافت زیر و رو می‌شد. در بعضی از نقاط ایران رسم بود که حتا خانه‌ها را رنگ آمیزی می‌کردند و اگر میسر نمی‌شد ، دست کم همان اتاقی که هفت سین را در آن می‌چیدند ، سفید می‌شد. اثاثیه‌ی کهنه را به دور می‌ریختند و نو به جایش می‌خریدند و در آن میان شکستن کوزه را که جایگاه آلودگی‌ها و اندوه‌های یک ساله بود واجب می‌دانستند. ظرف‌های مسین را به رویگران می‌سپردند. نقره‌ها را جلا می‌دادند. گوشه و کنار خانه را از گرد و غبار پاک می‌کردند. فرش و گلیم‌ها را غاز تیرگی‌های یک ساله می‌زدودند و بر آن باور بودند که ارواح مردگان ، فروهر‌ها (ریشه‌ی کلمه‌ی فروردین) در این روز‌ها به خانه و کاشانه‌ی خود باز می‌گردند ، اگر خانه را تمیز و بستگان را شاد ببینند خوشحال می‌شوند و برای باز ماندگان خود دعا می‌فرستند و اگر نه ، غمگین و افسرده باز می‌گردند. از این رو چند روز به نوروز مانده در خانه مُشک و عنبر می‌سوزاندند و شمع و چراغ می‌افروختند.
در بعضی نقاط ایران رسم است که زن‌ها شب آخرین جمعه‌ی سال بهترین غذا را می‌پختند و بر گور درگذشتگان می‌پاشیدند و روز پیش از نوروز را که همان عرفه یا علفه و یا به قولی بی بی حور باشد ، به خانه‌ای که در طول سال در گذشته‌ای داشت به پُر سه می‌رفتند و دعا می‌فرستادند و می‌گفتند که برای مرده عید گرفته اند.
در گیر و دار خانه تکانی و از 20 روز به روز عید مانده سبزه سبز می‌کردند. ایرانیان باستان دانه‌ها را که عبارت بودند از گندم ، جو ، برنج ، لوبیا ، عدس ، ارزن ، نخود ، کنجد ، باقلا ، کاجیله ، ذرت ، و ماش به شماره‌ی هفت- نماد هفت امشاسپند - یا دوازده ? شماره‌ی مقدس برج‌ها ? در ستون‌هایی از خشت خام بر می‌آوردند و بالیدن هر یک را به فال نیک می‌گرفتند و بر آن بودند که آن دانه در سال نو موجب برکت و باروری خواهد بود. خانواده‌ها بطور معمول سه قاب از گندم و جو و ارزن به نماد هومت (= اندیشه‌ی نیک) ، هوخت (= گفتار نیک) و هوو.رشت (کردار نیک) سبز می‌کردند و فروهر نیاکان را موجب بالندگی و رشد آنها می‌دانستند.


بعلت خرابی بلاگ اسکای مقدور نشد که واسه چهارشنبه سوری پست بزارم ولی توی آدرسهای زیر میتونید این پست رو ببینید و از مطالب جالبش در مورد این روز مطلع بشید
BLOGFA یا  PARSIBLOG  یا  MIHANBLOG       

اورکات فارسی یا cloob

نمیدونم شما هم از اعضای اورکات هستید یانه بهر حال واسه اونایی که در جریان کار این سایت نیستند باید عرض کنم که سایتیه که تشکیل شده از گروههای مختلف برای بحث و تبادل نطر و اطلاعات و خلاصه آشنایی و دوستیابی و..........
خوب این سایت چند وقته که فیلتر شده البته واسه بعضی ها چون خیلی ها میدونن که چطور از این بچه بازی های مخابرات عبور کنن
حالا یه سایت کاملا فارسی بنام
cloob تاسیس شده که همون کار رو انجام میده گه شما هم اگه علاقمند به ارتباط با دیگران باشید میتونید با عضویت در این سایت از امکاناتش استفاده کنید
cloob یه سایته برای ارتباط ایرانیا  و فارسی زبونا. هدف سایت فراهم آوردن محیطی برای تبادل نظرو بحث در کلوبهای مختلف ، ارائه مقالات مربوط به زمینه های علمی و اجتماعی و ...، آشنا شدن با همکاران و دوستان قدیمی و ....
اطلاعات تماس کاربران از قبیل آدرس پست الکترونیک ، آدرس منحصر به فرد اینترنتی ، سرویس دهنده اینترنت و زمان دسترسی به سایت ثبت میشه و در صورت ایجاد مزاحمت برای اشخاص دیگه در اختیار مقامات مسول قرار میگیره.

تصویری از cloob.com

یکی از شاخه های این سایت "عشق و ازدواج" نام داره.
کاربرا می تونن با شناسه خود و به کمک امکانات این سایت برای خود وبلاگ داشته باشند.
عضویت در cloob مانند اورکات تنها با دعوتنامه از سوی اعضاء دیگر امکان پذیره .
ولی خوب این چیزی نیست که باعث نگرانی شما بشه , احمد که نمرده .
شما لب تر کنید تا براتون یه دعوتنامه خاش خاشی دوقبضه سفارشی بفرستم
دعوتنامه gmail هم کماکان واسه متقاضیان ارسال میشه
آدرس ایمیل توی درخواست فراموش نشه
فعلا بای تا شب چهارشنبه سوری و یه پست سفارشی