اهداف عاشورا

مقصود از«هدف‏»امام حسین‏«ع‏»در حادثه کربلا،چیزى است که آن حضرت براى‏دست‏یافتن به آنها یا تحقق آنها هر چند در زمانهاى بعد،دست به آن قیام زد و در این راه،شهید شد. فهرستى از این اهداف مقدس به این صورت است:

1-زنده کردن اسلام‏2-آگاه ساختن مسلمانان و افشاى ماهیت واقعى امویان‏3-احیاى سنت نبوى و سیره علوى‏4-اصلاح جامعه و به حرکت در آوردن امت‏5-از بین بردن سلطه استبدادى بنى امیه بر جهان اسلام‏6-آزاد سازى اراده ملت از محکومیت‏سلطه و زور7-حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق پرستان‏8-تامین قسط و عدل اجتماعى و اجراى قانون شرع‏9-از بین بردن بدعتها و کجرویها10-تاسیس یک مکتب عالى تربیتى و شخصیت بخشیدن به جامعه‏این هدفها،هم در اندیشه و عمل سید الشهدا،جلوه‏گر بود،هم در یاران و سربازانش.

از جمله سخنان امام حسین‏«ع‏»که گویاى اهداف اوست،عبارت است از:

«...انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى،ارید ان آمر بالمعروف و انهى عن المنکرو اسیر لبسیرة جدى و ابى على بن ابى طالب‏».  و در نامه خود به بزرگان بصره نوشت:«...انا ادعوکم الى کتاب الله و سنة نبیه،فان‏السنة قد امیتت و البدعة قد احییت فان تسمعوا قولى اهدکم سبیل الرشاد». و در نامه‏اى که همراه مسلم بن عقیل به کوفیان نوشت،رسالت امامت را اینگونه ترسیم‏فرمود:«...فلعمرى ما الامام الا العامل بالکتاب و الاخذ بالقسط و الدائن بالحق و الحابس‏نفسه على ذات الله،و السلام‏».  و در کربلا به یاران خویش فرمود:«الا ترون الى الحق لا یعمل به والى الباطل لا یتناهى‏عنه،لیرغب المؤمن فى لقاء الله،فانى لا ارى الموت الا سعادة و الحیاة مع الظالمین الابرما».


مطلب ارسالی آقا رضا 

کربلا یعنی به هر احوال عشق کربلا یعنی هزاران سال عشق هم نوا با های های بی کسی کربلا یعنی دوای بـی کـسـی کربلا یعنی کرامت داشتن رفتن و با خون خود گل کاشتن کربلا یعنی ره سرگشتگی کربلا تفسیر زخم و تشنگی کربلا یعنی ز دل یاهو زدن بر سر نعش جوان زار زدن کربلا دیباچه فرزانـگـــی یک زن و هفت آسمان مردانگی کربلا یعنی نرفتن زیر بار کربلا یعنی دویدن روی خــار کربلا یعنی طناب و سلسله کربــلا یعنی دو پا پرآبله امام سجاد (ع) می فرمایند: وقتی ما می خواستند به مجلس یزید ببرند یک طناب آوردند یک سر آن را به گردن من بستند و سر دیگرش را به بازوی عمه ام زینب بستند بین من و عمه ام طناب را یکی یه دور به گردن بچه های کوچولو بستند . جواب این بی احترامی فقط یک جمله است : اللهم عجل لولیک الفرج


بریم اطاق فرمان

  

اینهم فلش محرم



 
  

تحریف های عاشورا(۲)

اعتقاد به شفاعت‏سید الشهدا و نیز ثوابهاى فراوان براى اشک ریختن بر آن حضرت وهمچنین نتایج ارزشمند محبت و ولایت اهل بیت‏«ع‏»،همه صحیح است،اما این مسائل‏بگونه‏اى یکجانبه طرح شد که بسیارى از علاقه‏مندان اهل بیت،تعارضى میان گریستن برحسین‏«ع‏»و ارتکاب فسق و فجور و زیر پا نهادن حق الناس و ترک وظایف ندانند وامیدشان به حسین‏«ع‏»باشد،هر چند که غرق گناه باشند!امام سجاد«ع‏»که همان روح‏حسینى و شجاعت علوى را داشت و در عاشورا به مصلحت الهى بیمار بود و توان جنگیدن نداشت،در پى همین تلقینات تحریف شده،به‏«امام بیمار»شهرت یافت و دراذهان عموم،به صورت مردى لاغر،رنگ پریده،بى‏حال و زرد چهره و عصا به دست‏جلوه کرد.حتى قضایایى بى‏اساس،همچون حجله عروسى قاسم نوجوان در شب‏عاشورا،به عنوان دستمایه اشگ گرفتن از اهل عزا،به مرثیه‏ها و مقتلها راه یافت وقضایایى به نام رؤیا و خواب(راست‏یا دروغ)باب شد و دهان به دهان و سینه به سینه‏نقل گشت و بتدریج،حالت‏یک امر مسلم و قطعى یافت.آنچه وظیفه آگاهان ودست‏اندرکاران است،هم تبیین صحیح قیام حسینى،هم ارائه مقتل و روضه صحیح ومستند،هم جلوگیرى از خواندن مرثیه‏هاى دروغ و مرثیه‏خوانان ناصالح و مداحان کاسب‏و واعظان بیسواد و بى‏مطالعه است.در یکى دو دهه اخیر،هم کتابهاى ارزشمندى درتحلیل ماهیت و اهداف قیام حسینى تالیف شده،هم اشعار با محتوا و منطبق با روح‏عاشورا سروده شده است و هم برخى از این تحریفهاى لفظى و محتوایى بازگو و معرفى‏شده است.  الهامى که در انقلاب اسلامى ایران و در جبهه‏هاى دفاع مقدس،از عاشورا و کربلاگرفته شد،بهترین استفاده از چهره تحریف نشده عاشوراست.و اگر شیعه بتواند«مکتب‏عاشورا»را آنگونه که هست و بوده،به جهانیان معرفى کند،بى‏شک منبع الهام همه‏آزادیخواهان مبارزى خواهد شد که در پى الگوى راستین براى انقلاب و مبارزه با ستم‏اند.


مطلب ارسالی آقا رضا 

درباره مقام حضرت عباس (ع): در کتاب مفاتیح الجنان از قول پیامب گرامی اسلام (ص) نقل میشود : سلمان فارسی تمام ده درجه ایمان را داشت -- سامان علم مرگ و بلاها را داشت طوری ایمان سلمان بالا بود که پیامبر (ص) برای او جلسات خصوصی می گذاشت در بین صحابه کسی به درجه سلمان نرسید ( تا اینجا را داشته باشید) . شخصی نزد امام صادق(ع)آمد و پرسید: ای پسر رسول خدا مقام سلمان بالاتر است یا مقام عموی شما حضرت عباس (ع). امام صادق (ع) با حالت تعجب و ناراحتی به آن شخص نگاه کرد و فرمودند: لو شاء عمی العباس لجعل الخلق سلمانا یعنی: اگر عباس من یک نظر کند تمام خلق سلمان می کند .حالا می خواهم بگویم عباس جان مولا جان تو را به حق اسارت عمه ات زینب قسمت می دهم میشه به ما گدا های در خونت یکی از همین نگاه ها بکنی .

بریم اطاق فرمان