ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
مقصود از«هدف»امام حسین«ع»در حادثه کربلا،چیزى است که آن حضرت براىدستیافتن به آنها یا تحقق آنها هر چند در زمانهاى بعد،دست به آن قیام زد و در این راه،شهید شد. فهرستى از این اهداف مقدس به این صورت است:
1-زنده کردن اسلام2-آگاه ساختن مسلمانان و افشاى ماهیت واقعى امویان3-احیاى سنت نبوى و سیره علوى4-اصلاح جامعه و به حرکت در آوردن امت5-از بین بردن سلطه استبدادى بنى امیه بر جهان اسلام6-آزاد سازى اراده ملت از محکومیتسلطه و زور7-حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق پرستان8-تامین قسط و عدل اجتماعى و اجراى قانون شرع9-از بین بردن بدعتها و کجرویها10-تاسیس یک مکتب عالى تربیتى و شخصیت بخشیدن به جامعهاین هدفها،هم در اندیشه و عمل سید الشهدا،جلوهگر بود،هم در یاران و سربازانش.
از جمله سخنان امام حسین«ع»که گویاى اهداف اوست،عبارت است از:
«...انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى،ارید ان آمر بالمعروف و انهى عن المنکرو اسیر لبسیرة جدى و ابى على بن ابى طالب». و در نامه خود به بزرگان بصره نوشت:«...انا ادعوکم الى کتاب الله و سنة نبیه،فانالسنة قد امیتت و البدعة قد احییت فان تسمعوا قولى اهدکم سبیل الرشاد». و در نامهاى که همراه مسلم بن عقیل به کوفیان نوشت،رسالت امامت را اینگونه ترسیمفرمود:«...فلعمرى ما الامام الا العامل بالکتاب و الاخذ بالقسط و الدائن بالحق و الحابسنفسه على ذات الله،و السلام». و در کربلا به یاران خویش فرمود:«الا ترون الى الحق لا یعمل به والى الباطل لا یتناهىعنه،لیرغب المؤمن فى لقاء الله،فانى لا ارى الموت الا سعادة و الحیاة مع الظالمین الابرما». بریم اطاق فرمان
مطلب ارسالی آقا رضا
اعتقاد به شفاعتسید الشهدا و نیز ثوابهاى فراوان براى اشک ریختن بر آن حضرت وهمچنین نتایج ارزشمند محبت و ولایت اهل بیت«ع»،همه صحیح است،اما این مسائلبگونهاى یکجانبه طرح شد که بسیارى از علاقهمندان اهل بیت،تعارضى میان گریستن برحسین«ع»و ارتکاب فسق و فجور و زیر پا نهادن حق الناس و ترک وظایف ندانند وامیدشان به حسین«ع»باشد،هر چند که غرق گناه باشند!امام سجاد«ع»که همان روححسینى و شجاعت علوى را داشت و در عاشورا به مصلحت الهى بیمار بود و توان جنگیدن نداشت،در پى همین تلقینات تحریف شده،به«امام بیمار»شهرت یافت و دراذهان عموم،به صورت مردى لاغر،رنگ پریده،بىحال و زرد چهره و عصا به دستجلوه کرد.حتى قضایایى بىاساس،همچون حجله عروسى قاسم نوجوان در شبعاشورا،به عنوان دستمایه اشگ گرفتن از اهل عزا،به مرثیهها و مقتلها راه یافت وقضایایى به نام رؤیا و خواب(راستیا دروغ)باب شد و دهان به دهان و سینه به سینهنقل گشت و بتدریج،حالتیک امر مسلم و قطعى یافت.آنچه وظیفه آگاهان ودستاندرکاران است،هم تبیین صحیح قیام حسینى،هم ارائه مقتل و روضه صحیح ومستند،هم جلوگیرى از خواندن مرثیههاى دروغ و مرثیهخوانان ناصالح و مداحان کاسبو واعظان بیسواد و بىمطالعه است.در یکى دو دهه اخیر،هم کتابهاى ارزشمندى درتحلیل ماهیت و اهداف قیام حسینى تالیف شده،هم اشعار با محتوا و منطبق با روحعاشورا سروده شده است و هم برخى از این تحریفهاى لفظى و محتوایى بازگو و معرفىشده است. الهامى که در انقلاب اسلامى ایران و در جبهههاى دفاع مقدس،از عاشورا و کربلاگرفته شد،بهترین استفاده از چهره تحریف نشده عاشوراست.و اگر شیعه بتواند«مکتبعاشورا»را آنگونه که هست و بوده،به جهانیان معرفى کند،بىشک منبع الهام همهآزادیخواهان مبارزى خواهد شد که در پى الگوى راستین براى انقلاب و مبارزه با ستماند.
بریم اطاق فرمان